1

De Stroomlijn

User generated content als responsversneller

User generated content als responsversneller voor De Stroomlijn

De Stroomlijn is het customer-contactcenter van Fluvius, FARYS en De Watergroep. Het team telt meer dan 300 service agents en IT-specialisten maar heeft dringend behoefte aan versterking. Zoals overal op de arbeidsmarkt is het echter niet evident om nieuwe mensen te vinden. Daarom vroeg De Stroomlijn aan eSeR om een aanpak te ontwikkelen die resultaatgericht was en helemaal in lijn met de (merk)waarden van De Stroomlijn.

 

Het verhaal van de Stroomlijners

Dat verhaal begint met een DNA-workshop met het management en andere sleutelfiguren binnen De Stroomlijn. Het doel van deze workshop (één dag) is om de bouwstenen te vinden voor een authentiek verhaal. Wat maakt De Stroomlijn nu precies De Stroomlijn en waarom kiezen de medewerkers uitgerekend voor deze werkomgeving? Hun betrokkenheid - vanaf dag 1 - is fundamenteel om draagvlak te creëren voor de campagne. Nog een reden om medewerkers actief te betrekken: zij kunnen het verhaal vanuit hun eigen beleving brengen en zijn dus de ideale rode draad van een employer branding-campagne.

Uit die DNA-workshop bleek dat de medewerkers – alhoewel actief op vier locaties – een bijzonder hecht team zijn. Die samenhang vertaalden we door het team de Stroomlijners te noemen. Medewerkersgericht dus en daarmee raken we meteen de kern van het succes aan.

 

Een omnichannel-aanpak met medewerkers als vertellers

Wie heeft er zin om de hoofdrol te spelen in de nieuwe campagne om nieuwe collega’s te werven? Met die oproep gingen we begin 2022 van start. Uit de vier vestigingen kwamen spontane aanmeldingen om op een (vrije) zaterdag aan een shooting- en interviewdag mee te doen. De Stroomlijners werden professioneel in beeld gebracht en konden hun eigen motivatie en werkbeleving delen tijdens de interviews. Al die enorm rijke en diverse content hebben we gebruikt om een compleet nieuwe website – www.destroomlijn.be – te bouwen. Je hoort er uit de mond van de Stroomlijners waarom ze hun job graag doen en welke voordelen het heeft om voor De Stroomlijn te kiezen. Het is dus authentieke content, en niet het zoveelste gladde verhaal dat je zo vaak ziet in hr-campagnes en employer branding. De traffic naar de website gebeurt via een intensieve social media-aanpak. Ook hier spelen de medewerkers de hoofdrol.

De website en de campagne werden in primeur voorgesteld tijdens een lanceringsevent voor het personeel. Opnieuw benadrukken we hiermee hoe belangrijk betrokkenheid is. Zo gaat de campagne intern pas echt leven.

 

Een nieuw magazine: Stroomlijners!

Met de content van de shooting- en interviewdag maken we nu vier keer jaar een magazine voor de Stroomlijners – dat uiteraard hun naam draagt. Elk magazine draait om een specifiek thema en de medewerkers dragen de content aan. Als we bijvoorbeeld een nieuwe werkwijze aankondigen dan leggen de Stroomlijners die bij de voorbereiding waren betrokken, dit uit.

Opnieuw dus: het verhaal door hun ogen bekeken. Uiteraard zorgen we voor mooie fotografie, sterke verhalen en een frisse lay-out. En een leuke wedstrijd stimuleert de betrokkenheid en de funfactor extra.

Vanzelfsprekend verliezen we de kerndoelstelling – nieuwe medewerkers – niet uit het oog. In het magazine lanceren we meermaals een oproep om kandidaten uit hun sociale kring in contact te brengen met De Stroomlijn. En dat gaat uiteraard sneller als je fier bent op je werkgever!